رضا صیادیان پنجشنبه 8 تیر 1396 10:35 ق.ظ نظرات ()
روز اول (مسکو):

صبح بیدار شدیم و رفتیم رستوران هتل.یک رستوران شیک و با کلاس، پر صبحانه های خوشمزه از قبیل شیر گرم و سرد،انواع کافه، چای، بهترین سوسیس و کالباس، انواع پای، پنکیک، ماکارونی، انواع پنیر، خوراک سبزیجات، میوه، ماهی و... جای همگی خالی دلی از عزا درآوردیم و چیزی از قلم ننداختیم. ساعت 9:30 صبح همه گروه تو لابی جمع شدیم و با هم آشنا شدیم. بیشتر گروه هم در رده سنی مسن قرار گرفته بودن. لیدرمون که اسمش محمود بود اومد و سوار اتوبوس شدیم و به سمت میدون سرخ راه افتادیم. هوا صاف و آفتابی بود. تواتوبوس محو خیابونهای تمیز و خونه های جالب مسکو شده بودم.خیابونها پر از موتورهای شیک و گرون قیمت بود که با سرعت خیلی بالا در حرکت بودند.محمود گفت: اینجا اگه کسی بخواد از عرض خیابون رد بشه و روی خط عابر پیاده نباشه اگه تصادف کنه عابر مقصره و هیچ خسارتی از طرف وسیله نقلیه پرداخت نمیشه. در مسکو به خاطر ابری و بارونی بودن هوا در اکثر مواقع در روز چراغ ماشینا باید روشن باشه.

بعد از 15 دقیقه به یک خیابون زیبا رسیدیم . هوا ابری بود و بارون شدیدی شروع شده بود. ما به سمت باغ الکساندر راه افتادیم. چند نفر مرد و زن لباسهای اشرافی شیک و قدیمی پوشیده بودن و منتظر بودن بری بهشون پول بدی و باهاشون عکس بگیری. وارد باغ الکساندر شدیم. باغ الکساندر یک باغ بسیار بزرگ و زیبا پر گل و درخت و فواره و مجسمه های زیبا که به دستور خود الکساندر پس از بیرون کردن ناپلئون از روسیه در حاشیه غربی دیوار کرملین ساخته شد. ورودی باغ یادبود سرباز گمنام قرار داشت. یادبودی از میلیونها سربازی که در جنگ جهانی دوم کشته شده بودن و هیچ جنازه ای به خانوادهاشون تحویل داده نشده بود. یک کلاه خود و شنل با آتش همیشه روشن نماد یادبود سرباز گمنام بود. بعد از پیاده روی در باغ و دیدن زیبایی های فراوون به سمت کاخ کرملین راهی شدیم.کرملین در زبان روسی به معنی دژ است. این دژ در قرن 12 توسط یوری دالگاروکی در کنار رودخونه مسکو ساخته شد تا مکان فرمانروایی پادشاهان روس باشه.با روی کار اومدن خانواده ایوانف ها کرملین بازسازی شد وتکمیل شد. اولین ساختمون ورودی کرملین ساختمان آرسنال بود که موزه اسلحه و مهمات مسکوست؛ که علاوه بر سلاح و مهمات،جواهرات سلطنتی،لباس تزارها،تاج های پادشاهی،لباس عروس کاترین کبیر و اشیا ارزشمند دیگه اونجا نگهداری میشه. ساختمون بعدی کاخ ریاست جمهوری و دفترکار پوتین بود. یکدفعه دیدیم که صدای طبل و شیپور میاد که مردم رو از وسط خیابون سنگفرش کاخ دور می کرد و یک دسته نیروی نظامی با طبل و شیپور،همه اسلحه به دست با پوتین های براق و شیک و پرچم بدست از وسط کاخ رد شدن ما نفهمیدیم این رژه واسه چی بود.یک کم جلوتر در محوطه کاخ بزرگترین توپ دنیا وجود داشت که هیچ وقت ازش شلیک نشده بود.

این توپ به دستور ایوان مخوف در مسکو و گلوله ها در سنت پترزبورگ ساخته شده بود. در هنگام ساخت گلوله ها اندازه قطر بیرونی توپ را به جای اندازه قطر داخلی داده بودند بنابراین گلوله ها بزرگتر از توپ بودند به همین دلیل بلااستفاده قرار گرفت در نزدیکی بزرگترین توپ دنیا، بزرگترین ناقوس دنیا وجود داشت که اون هم هیچ وقت به صدا درنیومد.این ناقوس بزرگ هم به دستور ایوان مخوف از طلا و نقره فلزات دیگه ساخته شده بود و در هنگام ساخت بدلیل گرمای حاصل از ذوب فلزات آتش گرفته که با ریختن آب سرد باعث شد تکه ای از ناقوس کنده شود و این هم بلا استفاده ماند.

پشت ناقوس، کلیسای سنت جان کلیماکوس قرار داشت که زمانی بلندترین بنای شهر بوده که دارای 21 زنگ بزرگ و کوچک است و در زمان حمله دشمن به صدا در میومد و همه شهر خبردار میشدن. قلب کرملین پر بود از کلیساهای مختلف؛کلیساهای طلایی، نقره ای باریک و لاغر، گرد و چاق.
در زمان قدیم به شکرانه هرپیروزی کلیسایی بنا می شده. یکی از کلیساهای دیدنی؛کلیسای میکائیل بود که در سال 1508 ساخته شده بود و تمام ایوان ها اونجا در 2 متر زیر زمین دفن شده اند. کلیسای دیگه، اسپنسکی نام داشت که از نقاشی های زیبا از مریم مقدس و حضرت عیسی و حواریون و تصویری ازپدر و پسر و روح القدس پر بود. ارتدوکس ها بر خلاف کاتولیک ها در نقاشی های خود عکس خدا را هم می کشیدند که بسیار جالب بود. از کرملین خارج شدیم و به سمت میدون سرخ میرفتیم که محمود گفت فکر کنم میدون رو بستن؛ احتمالا" مراسمی، رژه ای یا برنامه خاصی دارن. بعد دیدیم چند گروه سرباز در حال رژه رفتن هستن که گفتن جشن فارغ التحصیلی پلیس هاست. بعد از عکس گرفتن از اونها به میدان مانژ رفتیم. در ابتدای میدان مانژ مجسمه ژوکوف، فاتح برلین و فرمانده جنگ با نازیها قرار داشت.و سپس وارد میدان سرخ شدیم. اول فکر می کردم که به خاطر ساختمون های قرمز زنگ به میدون سرخ معروفه اما محمود گفت سرخ در زبان روسی به معنی زیباست. و واقعا این میدان زیبا و حیرت انگیز بود. قلعه کرملین در زمان یوری دالگاروکی در کنار رودخونه مسکوا ساخته شده بود که کل شهر رو محصور میکرد.این شهر بعدها بدست مغول ها و تاتارها به آتش کشیده شد که بعد از گذشت 100 سال دوباره رونق گرفت.حاکم وقت مسکو در اون زمان ایوان سوم بود. بعد ها در سال 1552زمامداری به دست ایوان چهارم (ایوان مخوف)افتاد که شهر کازان رو فتح کردو به شکرانه این پیروزی بنایی به نام کلیسای سنت باسیل(به یاد قدیس بزرگ سنت باسیل بلاژنی) را در طول 6 سال احداث کرد.کلیسای سنت باسیل (نماد مسکو) دارای 8 گنبد که هر کدوم نماد یک کلیسا هستن و دور تا دور گنبد مرکزی(گنبد نهم) که از همه بلندتر است قرار گرفته اند. این شاهکار معماری 9 محراب دارد. وقتی ساخت این کلیسا تموم شد ایوان مخوف از معمار می پرسه که دوباره میتونی یک کلیسا مشابه این بسازی و وقتی با جواب مثبت معمار روبه رو میشه دستور میده چشمای معمار رو از حدقه دربیارن که دیگه نتونه مثل اون بسازه.
شهر مسکو بر مدار نقطه ای در میدون سرخ به نام نقطه صفر توسعه یافت که این نقطه در دروازه شمالی میدون به صورت دایره ای طلایی بر سنگ فرش میدون حک شده بود. مردم اونجا می ایستادن نیت می کردن و سکه پرت میکردن و 2 پیرزن روس سکه هارو جمع می کردن. در ضلع غربی میدون دیوارها و برج های کرملین و برج بلند ساعت(اسپاسکایا) قرار داشت. پای دیوار کرملین هم مقبره لنین(رهبر انقلاب کمونیستی)قرار داشت که در اونجا مومیایی لنین نگهداری میشد.

در ضلع شرقی میدون هم بازار گوم قرار داشت. مرکز خرید گوم از بزرگترین مراکز خرید اروپا بود. در ضلع شمال شرقی نیز کلیسای کازان قرار داشت که در زمان استالین خراب شد و بعدها دوباره بازسازی شد و درآخر در ضلع شمالی میدون ساختمان زیبای قرمز رنگی خودنمایی می کرد که موزه تایخ و فرهنگ مسکو بود که زمان ساختش در قرن نوزدهم بوده. وقتی وارد میدون سرخ میشی و عظمت اونجارو میبینی و ساختمونهای سرخ؛ مومیایی لنین و یاد معماربخت برگشت کلیسای واسیلی میفتی خیلی ترسناک به نظر میرسه. ولی دیدن عروس دامادهایی که با لباس ساده و بدون آرایش اومدن اونجا و عروسیشون رو جشن گرفتن کلی دل آدم رو شاد میکنه.در روسیه عروس و دامادها در روز عروسیشون به مکانهای تاریخی و دیدنی شهر میرن و عکس میگیرن. این میدون پر بود از عروس دامادهای جورواجور که مردم دورشون جمع شده بودن و گورکا گورکا سر میدادن(یعنی بدی نبینید و همیشه خوش باشید).
خلاصه بعد از 4 ساعت پیاده روی و عکس گرفتن برگشتیم هتل. برنامه شب اول گشت کشتی بود که یک برنامه آپشنال بود و با پرداخت 70 دلار میتونستیم از این برنامه استفاده کنیم. ساعت 7 از جلوی هتل به سمت مسکو سیتی حرکت کردیم.مسکو سیتی کلی آسمان خراش های شیک و زیبا با یک خیابون پهن 8 باند داشت. از اتوبوس پیاده شدیم و سوار کشتی شدیم و همه دور یک میز بزرگ که پراز وسایل پذیرایی بود نشستیم. بعد از یک ساعت رفتم رو عرشه ،شبهای مسکو به خاطر نورپردازی های خیلی زیبا و خیره کننده اش شهرت داره. خلاصه غرق افکار خودم بودم که با صدای موزیک به خودم اومدم و دیدم طبقه بالای عرشه چه خبره.... یک آقای مسنی تو گروهمن بود انقدر سرزنده و شاد بود که از اول تا آخر با هر موزیکی شروع میکرد به رقصیدن.یک اقای بسیار خوش صدا هم بود که کلی برامون آواز خوند.خیلی برنامه شاد و پر هیجانی بود. بعد از خوردن شام کم کم به اسکله نزدیک میشدیم و از دی جی کشتی که کلی محیط رو شاد و پر انرژی کرده بود خداحافظی کردیم  و از کشتی پیاده شدیم و به سمت هتل رفتیم و با خستگی فراوون خوابیدیم.