رضا صیادیان پنجشنبه 15 تیر 1396 09:23 ق.ظ نظرات ()
روز دوم (مسکو):

با پا دردی که از روز قبل داشتیم از خواب بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه عازم گشت شدیم. اول به دانشگاه مسکو رفتیم .در مسکو برج های بلندی به نام هفت خواهران وجود داشت.در سال 1947 استالین دستور ساخت 8 ساختمان زیبا با معماری اروپایی در 8 نقطه از شهر را داد به پاس 8 قرن که از سالگرد تاسیس شهرشون میگذشت.که از 8 تا ساختمون 7 تای اون تکمیل شد که به هفت خواهران معروف شدند.که 2 تا از آنها مسکونی, یکی دانشگاه, 2 تا هتل و 2 تای دیگرساختمان وزارت امور خارجه و وزارت راه بودند. به جلوی ساختمون دانشگاه رسیدیم. یک ساختمون عظیم و با شکوه که در بالاترین نقطه اون یک ستاره به طول 9 متر در بالای یک میله 60 متری وجود داشت. یک دانشگاه بزرگ با 6000 اتاق و 320 هکتار مساحت با یک استخر بزرگ در جلوی اون و مجسمه های افراد مشهور در اطراف . من که مات و مبهوت به این جایگاه علم و دانش خیره شده بودم.

بعد از اونجا رفتیم به مرتفع ترین قسمت شهر, بام مسکو یا تپه گنجشکها که از اونجا تمام شهراز استادیوم ورزشی مسکو گرفته تا کاخ ها و .. دیده میشد.

بعد از بام مسکو به پارک پیروزی رسیدیم. این پارک یادمان جنگ های مختلف روسیه بوده و با کمکهای مردمی در سال 1993 افتتاح شد. یک موزه خیلی بزرگ داشت که کلکسیون تمام جنگ های روسیه بود. در جلوی موزه یک ستون فلزی که از ذوب کردن کلاهخود سربازهای جنگ ساخته شده بود و روی آن اسامی کشته شدگان حک شده بود وجود داشت. در پایین ستون تندیس الهه پیروزی (نیکه) که در حال کشتن اژدها بود و در بالای ستون تندیس فرشته جارچی در حال شیپور پیروزی زدن قرار داشت که واقعا دیدنی بود.

از اونجا به سمت کلیسای عیسی منجی رفتیم. در راه از جلوی صومعه نوودویچی رد شدیم. این صومعه در قرن 17 تاسیس شده بود. پادشاهان روس برخلاف پادشاهان اسلامی حرمسرا نداشتند و زمانیکه میخواستند تجدید فراش کنند زنان خود را به صومعه میفرستادن که دوباره امکان ازدواج مجدد داشته باشند. همچنین زنانی که میخواستند از شوهرانشان طلاق بگیرند باید با سرهای تراشیده به صومعه بروند و در انجا تا آخر عمرشان خدمت کنند. از معروف ترین افرادی که به صومعه فرستاده شدند خواهر پتر کبیر بوده که به جرم خیانت به برادرش به آنجا فرستاده شده بود. البته غیر از کسانیکه به زور به آنجا فرستاده شده بودند کسانی بودند که واقعا تارک دنیا شده و باقی عمرشان را در صومعه سپری کرده بودند مانند توپولوف (طراح معروف هواپیما) خروشچوف (از رهبران کمونیست) , همسر استالین, همسر گروباچوف, چخوف ,گوگول و ... وقتی راهبه های ارتدوکس رو با اون لباس های سرتا پا سیاه و مقنعه های بلند و کلاه و صورتهای سرد و بی روح میدیدم واقعا وحشت میکردم. خوب از کلیسای عیسی منجی بگم. ساخت این کلیسا پس از شکست ناپلئون از الکساندر اول به شکرانه پیروزی در سال 1839 آغاز و در سال 1883 به پایان رسید. در زمان استالین به بهانه ساخت کاخ شورا تخریب شد؛ ولی هرگز کاخ شورا ساخته نشد و کلیسا به استخر تبدیل شد و بعد از سقوط کمونیسم شهرداری این کلیسا را بازسازی کرد. بالاخره به کلیسای عیسی منجی رسیدیم. یک ساختمون مرمری با مجسمه های برنزی زیبا. از شرایط ورود به کلیسا لباس مناسب بدون عینک آفتابی و یا دمپایی بود. مثلا مردهارو با شلوارک یا خانوم هارو با دامن کوتاه راه نمیدادن. همچنین عکس برداری از داخل کلیسا ممنوع بود مگر اینکه یواشکی. وارد کلیسا شدیم ... وای خدای من انقدر مجلل و با شکوه و روحانی بود اعصابم واقعا" خورد شد. هرجارو نگاه میکردی از تمیزی برق میزد. روی سقف، گچ بری های زیبا، مجسمه ها، محراب، چلچراغ ها همه دیوونه کننده بودن. در گنبد بزرگ این کلیسا عکس خدا نقاشی شده بود. تمام کسانیکه واسه دعا آمده بودن همه شمع بدست مشغول نیایش بودند.

بعد از دیدن کلیسا به سمت هتل رفتیم که استراحت کنیم و خودمون رو واسه رقص فولکوریک آماده کنیم. فولک شو یکی دیگر از برنامه های آپشنال تور بود. که تاریخ روسیه رو از زمان پیدایش تا زمان فروپاشی در سیانس اول نشون میداد و سیانس دوم مخصوص رقص قوم های روس بود. ساعت 6 بعداز ظهر به سمت هتل کاسموس (رقص فولکوریک در اونجا انجام میشد) راه افتادیم. کاسموس در زبان روسی یعنی فضا که این هتل دقیقا روبه روی پارک هوافضا بود. این هتل رو فرانسوی ها برای المپیک ساخته بودند که جلوی در ورودی آن مجسمه مارشال دوگل قرار داشت و در این هتل کلکسیون لیموزین هارو میتونستیم ببینیم. وارد هتل شدیم و چون بلیتها از قبل رزرو شده بود مستقیم به سالن آمفی تئاتر رفتیم و در بهترین نقطه نشستیم. ساعت 7:30 برنامه شروع شد. توصیف جذابیت و شکوه برنامه از عهده اینجانب خارج می باشد . با عوض شدن پرده ها، لباس های متنوع، رقصنده های قهار آهنگ های جالب همه 4 ساعت میخکوب شده بودن. متاسفانه امکان عکس برداری و فیلم برداری وجود نداشت و اگر موبایل یا دوربین دست کسی میدیدن به شدت برخورد میکردن. سی دی این برنامه در بیرون از سالن به قیمت 500 روبل فروخته میشد که خریدیم. دیگه داشتم از سردرد میمردم. زود برگشتیم هتل و با خوردن 2 قرص تونستم سردردمو خوب کنم و بخوابم.