رضا صیادیان سه شنبه 10 مرداد 1396 11:58 ق.ظ نظرات ()
روز سوم (سنت پترزبورگ) :

صبح روز سوم گشت کاخ آرمیتاژ داشتیم. ساعت 10 صبح از هتل راه افتادیم یک ساعت بعد به میدون کاخ رسیدیم. همینطور که در مسکو میدون سرخ قلب شهر بود در اینجا میدون کاخ قلب این شهر بود. یک میدون سنگ فرش بزرگ که هیچ وسیله نقلیه ای حق ورود به اونجا رو نداشت. وسط میدون ستون الکساندر بدون هیچ پی و زیرساختی ایستاده بود که بالای اون فرشته ای صلیب به دست قرار داشت. قسمت دیگه میدون ساختمون ارتش روسیه بود و قسمت دیگه کاخ آرمیتاژ. کاخ آرمیتاژ به دستور کاترین کبیر همسر پتر سوم ساخته شده بود. کاترین که امپراطور روسیه بود علاوه بر کشورگشایی کارهای بسیار ارزنده دیگری انجام داد. کاترین یک زن بسیار باهوش و مقتدر بود که با خرید آثاری از قبیل مجسمه، عتیقه جات، تابلوها، جواهرات، نقاشی ها و... کاخ آرمیتاژ را به عنوان خلوتگاه خودش بنا کرد و دستور داد بعد از مرگش این کاخ به موزه تبدیل بشه که مردم استفاده کنن. این موزه دارای 3 میلیون اثر است که به قول لیدر موزه اگر پای هر کدوم از این آثار یک دقیقه وقت بزاریم 11 سال طول میکشه.

این موزه سومین موزه دنیا بعد از موزه لوور و موزه بریتانیا شناخته شده. در زمان جنگ جهانی دوم تمام اشیاء موزه با قطار به سیبری فرستاده شد و بعد از جنگ دوباره برگردونده شد. قبل از ورودمون به همه یک گوشی دادن که لیدر داخل موزه که توضیح میده ما بوسیله گوشی بشنویم چون داخل موزه نباید کسی بلند حرف میزد همچنین همراه بردن خوراکی مخصوصا  آب قدغن بود چون چندین سال پیش یک مرد چینی اسید سولفوریک با خودش به داخل موزه آورده بود و ریخته بود روی یک تابلوی با ارزش و تابلو رو با چاقو پاره کرده بود که ترمیمش 12 سال طول کشید. کاخ از پله ها، سالن ها، تالارهای پشت سرهم با گچ بری ها و طلاکاری های زیبا و نقاشی های خیره کننده در سقف پر بود. سالن شخصی کاترین یک ساعت طلا به شکل طاووس داشت که با مکانیزم خاصی کار میکرد ,سالن ایتالیلیی پر بود از تابلوهای لئوناردو داوینچی، سالن رافائل با نقاشی های خود رافائل، تابلو ذبح اسماعیل، تابلو فرزند ناخلف اثر رامبراند، گلدونی از سنگ یکپارچه یشم که بخاطر اون مجبور شدن یک قسمت از دیوار قصر رو خراب کنن؛ سالن رومی ها پر از مجسمه های قبل میلاد مسیح، سالن مصر پر از مجسمه فراعنه و مومیایی و در آخر سالن ایران پر از کتیبه های تخت جمشید
یک عکس گروهی در سالن ایران گرفتیم و از موزه اومدیم بیرون و به هتل رفتیم. قرار بود عصر به دیدن رقص باله بریم. بعد از ظهر ساعت 7 برای دیدن رقص باله شاهکار بزرگ چایکوفسکی به یک ساختمون شیک نزدیک کاخ آرمیتاژ رفتیم. باله دریاچه قو معروف ترین اثر چایکوفسکی با یک گروه ارکستر بزرگ و نورپردازی و بالرین های زیبا خیلی جالب و دیدنی بود و برای من خیلی تازگی داشت. چایکوفسکی در این اثر معروف موسیقی سنتی روس رو با موسیقی کلاسیک ترکیب کرده بود. داستان از این قرارست که زیگفرید شاهزاده جوونی که یک روز عازم دریاچه میشه و اونجا میشینه و قوها رو تماشا میکنه که یکدفعه تمام قو ها به دخترهای خیلی زیبایی تبدیل میشن. شاهزاده عاشق اودت ملکه قوها میشه. اودت به شاهزاده میگه که اون و دوستاش توسط یک جادوگر طلسم شدن و فقط شبها شکل آدم میشن و در روز شبیه قو هستن و این دریاچه با اشک چشم خونواده های اونها درست شده و فقط این طلسم زمانی شکسته میشه که مردی از صمیم قلب عاشق اون بشه. زمانی که شاهزاده میخواست عشقش رو اعتراف کنه جادوگر سر میرسه و قوهارو به دریاچه برمیگردونه. شب بعد مادر پادشاه تصمیم میگیره یک مهمونی بگیره و همه دخترهارو دعوت کنه تا شاهزاده از بین اونها برای خودش همسری انتخاب کنه. جادوگر بدجنس دختر خودش رو که خیلی هم زشت بوده شبیه اودت میکنه و میفرسته به مهمونی و شاهزاده هم از همه جا بیخبر اون رو انتخاب میکنه و زمانیکه اودت خودشو به مهمونی میرسونه میبینه که شاهزاده با دختر جادوگره قلبش میشکنه و به دریاچه برمیگرده و خلاصه این دو دلداده به هم میرسن ولی چیزی که من قبلا" تو داستانا خونده بودم این بود که جفتشون میمیرن و و روحشون به بهشت میره و اونجا بهم میرسن. موسیقی و رقص بالرین های حرفه ای که من تو کشور خودم ندیده بودم واسم خیلی جذاب بود. بعد از اونجا به هتل برگشتیم .

مطالب مرتبط (برای مطالعه کلیک کنید) :

-تور مسکو + سنت پترزبورگ

-جاذبه های مترو هزار رنگ مسکو + تصاویر

-معرفی هتل سولوسوکوس پالاس بریج | سنت پترزبورگ + تصاویر

-معرفی هتل رویال رادیسون | مسکو + تصاویر

-معرفی مراکز خرید در روسیه

نویسنده : گلبرگ هاشمی

در صورت تمایل میتوانید سفرنامه های خود را برای پرواز شاهین گشت به آدرس ایمیل زیر ارسال نمایید، تا پرواز شاهین گشت سفرنامه ی شما را با اسم خودتان منتشر کند.